דברים שלא ידעתם על העיר רחובות

מקור הביטוי רחובות הולנדיים הוא ברחובות האלגנטיים ומרוצפי האבנים המשתלבות שאין בהם הפרדה של ממש בין הכביש למדרכה. לכן, הם נחשבים לבטיחותיים יותר במיוחד עבור הולכי רגל ורוכבים.

הממציא של הרחוב ההולנדי הוא מהנדס בשם הנס מונדרמן, מהנדס הולנדי שהגה תיאורה לפיה ניתן לשפר את הבטיחות בתעבורה באמצעות הסרת רמזורים ותמרורים ולייצר מרחב משותף לרכבים, להולכי רגל ולשאר המשתמשים ברחוב, למשל רוכבי אופניים וקורקינטים.

המהנדס ההולנדי שפיתח את הגישה החדשנית בתכנון ערים ורחובות ביצע ניסוי ראשוני ביישוב קטן בצפון הולנד בשם דראכטן.

סמל העיר רחובות

סמל העיר רחובות

העירייה המקומית הפכה את מרכז העיר הקטנה למרחב משותף שבו רכבים ועוברי אורח משתמשים במרחב יחד, ללא הפרדה כפי שנהוג ברחובות הרגילים.

הניסוי הצליח ואכן חלה ירידה דרסטית בכמות תאונות הדרכים במרכז העיר הקטנה.

לאור הצלחת הניסוי ובגלל המראה הייחודי והאלגנטי, ערים רבות ברחבי הולנד החלו ליישם את הגישה החדשה, ובהמשך השיטה התפשטה למדינות נוספות, בהתחלה בגרמניה ואוסטריה ובהמשך גם בישראל.

אחת הדוגמאות לפופולריות של הרחובות המרוצפים היא שכונת רחובות ההולנדית.

זו שכונה יחסית חדשה בעיר רחובות הממשיכה עדיין להתפתח.

השכונה שקטה ופסטורלית יחסית, היא קרובה למכון ויצמן ולעורקי תחבורה מרכזיים.

רחובות ההולנדית מתאפיינת בבנייה רוויה של בנייני מגורים עד 7 קומות, יש גם פרויקטים של בניינים גבוהים יותר עד 16 קומות.

זו שכונה מבוקשת מאוד למגורים בגלל המיקום, האווירה וגם הריצוף אלגנטי ברחובותיה.

הפופולריות של הרחובות ההולנדיים בישראל

שיטת הרחובות ההולנדיים כבשה את ישראל תוך זמן קצר, ובערים וביישובים רבים ברחבי הארץ ניתן למצוא את הרחוב ההולנדי המרוצף במרכזי הערים ובשכונות חדשות או ותיקות. בפועל, הקבלנים בישראל שכללו מעט את השיטה והתאימו אותה לדרישות התכנון והבנייה בארץ.

יש שני סוגים עיקריים של רחוב הולנדי בישראל:

  • הסבת רחוב רגיל להולנדי, בדרך כלל רחובות וסמטאות צרים כחלק מתהליך שיקום הרחוב או השכונה. דוגמה לכך ניתן למצוא בסמטאות הציוריות בשכונת נווה צדק ובכרם התימנים בתל אביב.
  • עיריות רבות מסבות את מרכזי הערים לרחוב הולנדי בגלל המראה הייחודי והאווירה הקסומה.
  • בניית שכונת מגורים חדשה או שיקום של שכונת מגורים יוקרתית, למשל שכונות של בתים צמודי קרקע באזור בו מתגוררים בני המעמד הסוציו-כלכלי הגבוה, לדוגמה שכונת רחובות הולנדית, שכונת נווה ים בראשון לציון, נווה סביון באור יהודה ועוד.

יש לציין כי הרחוב המרוצף באבנים משתלבות בסגנון ההולנדי מעניק מראה ייחודי ואלגנטי.

הרחוב ההולנדי עם האבנים המשתלבות נחשב לשקט ולפסטורלי יותר, יש בו אווירה קסומה וייחודית, ובדרך כלל משתמשים בשיטה זו בסמטאות וברחובות הצרים שאין בהם תנועה רבה של כלי רכב.

סגנון חיים כפרי

כדאי לדעת כי הרחובות ההולנדיים בישראל נפוצים בעיקר בשכונות יוקרה, ובלא מעט שכונות מגורים בהן יש בנייה של בתים צמודי קרקע.

המראה הכפרי והייחודי של הרחוב ההולנדי הפך במהרה לשם נרדף לאיכות חיים גבוהה, ליוקרה ולסגנון חיים כפרי ושקט, גם אם גרים במרכז עיר גדולה.

ברחובות המרוצפים באמצעות אבני משתלבות אין אספלט בכביש, וגם אין אבני שפה המפרידות את המדרכה מהכביש.

ברוב המקרים מסמנים קו הפרדה ברור התוחם בין האזור המיועד לתנועת כלי רכב לבין האזור המיועד והמותר להולכי רגל ולרוכבים.

הכתבה באדיבות מיקי האינסטלטור – שרברב מומחה ומקצועי המחויב ללקוחותיו ומציע פתרונות מתקדמים ושירותי אינסטלציה לתושבי רחובות ויישובי השפלה ודרום גוש דן, ברמה הגבוהה ביותר ובמחירים משתלמים ושווים לכל כיס.