איך הכל התחיל – מודיעין, מכבים רעות?

לא קורה הרבה שעיר חדשה שנבנית בישראל ומתוכננת מהיסוד מצליחה עד כדי כך שהיא הופכת לאיחוד של שלושה יישובים מצליחים לאזור עירוני משגשג אחד.

העיר המאוחדת נמצאת במרכז ישראל בין תל אביב לירושלים והיא במרחק נוח מאוד משתי ערים אלה, כך שהיא משמשת עיר מועדפת על אוכלוסייה שמעדיפה לחיות מחוץ לערים הגדולות.

העיר מאוחדת משנת 2003 ומודיעים עצמה נוסדה בשנת 1996 בצורה מוקפדת כשהמתכננים ייעדו אותה למשפחות שמחפשות רמת חיים עם איכות חיים.

כמאה אלף התושבים שחיים ביישובים מדורגים גבוה בכל מדד – 8 במדד חברתי כלכלי, אחוז גבוה של זכאים לבגרות, הכנסה גבוהה ומספר גדול של עוסקים במקצועות חופשיים.

 

ההתחלה

הבסיס ההיסטורי שנמצא מחוץ לעיר הוא העיר החשמונאית מודיעין אולם העיר המודרנית אינה בנויה ממש עליה.

גם מכבים קרויה על שם בני מתתיהו הכהן שגרו באזור זה. יש לעיר העתיקה היסטוריה עתיקה מימי הסנהדרין ומשם שואבת את השם, על שם המודיעים מראשי ההרים במדורות כצורת התקשורת של אז.

הגיאוגרפיה שלה נותנת לה את הנוף ההררי של גבעות בין השפלה לבין הרי ירושלים למרות שהיא עצמה לא גבוהה יותר מדי והאקלים בהחלט יבש ואופייני לאזור זה.

 

הסביבה

הסביבה כוללת לא רק את היישובים המבוססים מאוד מכבים ורעות שחברו אליה לרשות אחת אלא גם יישובים כפריים בעיקרם, גם יהודיים וגם ערביים.

היא מוקפת שדות ושטחים חקלאיים בין הרשויות, והיא למעשה יוזמה ישראלית ציונית של מי שהגה את המכבייה כך היא קמה, בזיקה לתנועת מכבי שהקימה את מכבים לפני שהוקמה מודיעין עצמה.

באותה תקופה הוקמה גם רעות והגידול הטבעי וההתפתחות של היישובים הניב את האיחוד בין הרשויות.

ההכרזה על מודיעים כעיר הייתה רק ב-2001 למרות שהיא הוקמה מתוך התנגדות.

למרות ההתנגדות השגשוג שלה אינו מוטל בספק והיא הפכה לעיר מועדפת על רבים שחיפשו את המודרניות של עיר מפותחת יחד עם חיי קהילה מפותחים.

 

ההתפתחות והפריחה

נראה שהביקורת על העיר דווקא האיצה את השגשוג והפריחה שלה משום שכך יכלה להתפתח מתחת לרדאר לאחר כל הביקורת שהיא עיר שינה ותו לא.

ההצלחה שלה בארכיטקטורה שלה שמשכה אנשים שחיפשו בתים יוקרתיים במחירים נוחים תרמה לפופולריות שלה.

היא משכה עוד ועוד אנשים שלא נרתעו מכך שאזור התעשייה והשטחים המסחריים שלה לא מיהרו לגדול אלא רק לאחר

שעוד ועוד אנשים באו לגור בעיר ועשו אותה למצליחה כפי שהיא ומבוקשת מאוד.

 

מודיעין היום

מודיעין הצליחה כל כך וגדלה שהאיחוד בין הרשויות היה מתבקש. כמו כן, היא הפכה לעיר של פארקים רבים והיא ירוקה ומטפחת את איכות הסביבה.

כך שכל הטענות והחששות בהתחלה שמא תפגע בטבע בנייה של עיר חדשה התבדו.

הפארקים הרבים וצורת הבנייה של העיר שומרים עליה כעיר משפחתית וירוקה ללא האורבניות הסואנת שמאפיינת ערים גדולות מדי.

זה גם המקום לומר שזו עיר שאינה קשורה בשום צורה למודיעין עילית, עיר חרדית ששוכנת באזור אחר לגמרי.